Zoek de fouten (Nederlands)

Na aankomst van het vliegtuig bleek dat de bagage van de passagiers zich niet aan boord bevond. Ze was in een ander toestel geladen.

Ja, dat is helemaal goed Birgit. :tada:

Oh, dat is leuk. :blush: Dank je wel Ludo

Een nieuwe zin:

• Wanneer je in de nabuurt is, moed je beslist bij ons langskomen. We kannen dan met z’n vieren op het meer gaan kanoën.

Ik vond deze zin héél moeilijk. Ik denk ook niet dat ik alle fouten correct heb gecorrigeerd.

Wanneer je in de buurt bent, moet je beslist bij ons langskomen.
We kunnen dan met z’n vieren op het meer gaan kanoën.

Ik zou eerder zeggen: met ons vieren ipv. met z’n vieren
Maar volgens Taaladvies kan ook: met z’n vieren.
Als ik het goed heb begrepen?

https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/538/met_vieren_met_ons_gevieren_met_vier_met_zn_vieren_met_ons_vieren/

beslist bij ons langskomen = unbedingt bei uns vorbei kommen

Also, es soll nichts beschlossen werden… :wink:

Geen zorgen, je hebt alle fouten er wel uitgehaald. :+1:

• Het Taaladvies is nogal uitgebreid. over met ons vieren of met z’n vieren
    Het verschil is klein of nul, ik bekijk het maar zo:
    Ons gezin bestaat uit drie personen => we gaan met ons drieën kanovaren.
    Als daarbij iemand, één persoon, wordt uitgenodigd om met z’n allen (ons+één persoon) te gaan kanoën, dan geef ik de voorkeur aan met z’n vieren. Maar goed, niemand zal wakker liggen van het verschil.

Hoi Gabi,
Goed opgemerkt. Het “beslist” in “moet je beslist eens langskomen” is geen werkwoord, maar een bijvoeglijk naamwoord, net zoiets als “dat moet je zeker doen” . (Het is een sterke aanbeveling.)
:smiley:

Bedankt voor de uitleg, Ludo. :slight_smile:

Ik voel me zo vrij om ook eens een zin te posten die niet helemaal foutloos is;) Succes met het oplossen!

Vandaag ik ben een lange trein reis gemaakt. 'S middags ik ben namenlijk met een paar klassengenoten naar een grote evenement geweest bij de pieren op scheveningen. Tijdens deze evenement was de spreektaal nederlandse gebarentaal. Het was hele leuk en interesant.

Vandaag heb <-> ik een lange treinreis gemaakt.
’s Middags ben <-> ik namelijk met een paar klasgenoten op een groot evenement bij de pier in Scheveningen geweest. Tijdens dit evenement werd de Nederlandse gebarentaal “gesproken”.
Het was heel leuk en interessant.

Goed bezig!! Je hebt alleen nog niet alle fouten eruitgehaald. Succes verder!

Super @Andrea1 :slight_smile:

Misschien moet het bij de pier van Scheveningen zijn?

Vandaag heb ik een lange reis met de trein gedaan.
's Middags ben ik met een paar klassgenoten naar een groot evenement op de pieren van Scheveningen geweest. Tijdens dit evenement was de spreektaal namelijk de Nederlandse Gebarentaal (NGT) gebruikt.
Het was heel leuk -en interessant.

Hoi hoi allemaal!
Wauw! Netjes gedaan @Andrea1 @Rike @estarling
Als ik al jullie verbeteringen samenvat, hebben jullie alle fouten opgespoord! Hieronder staat de juiste versie van de tekst:

Vandaag heb ik een lange treinreis gemaakt. 's Middags ben ik name(n)lijk met een paar klasgenoten naar een groot evenement op de pier(en) van Scheveningen (1) geweest. Tijdens dit evenement was de voertaal (2) de Nederlandse gebarentaal. Het was heel leuk en interessant.

(1) (Scheveningen heeft maar één pier. Je mag ook zeggen: “bij de Scheveningse pier”…)

(2) “Spreektaal” (=Umgangssprache) is een vorm van informeel taalgebruik, dit is dus geen ‘netjes Nederlands’ :wink: maar bijvoorbeeld een dialect . Daar tegenover staat “schrijftaal” wat juist wat netter is. Maar in deze zin gaat het over de taal die hoofdzakelijk gebruikt wordt. Dit heet de “voertaal”.

Hoi Anja,
Een leerzaam stukje.
Een suggestie:een lidwoord voor zowel “voertaal” als voor “Nederlandse gebarentaal”:
Tijdens dit evenement was de voertaal de Nederlandse gebarentaal. of: andersom
Tijdens dit evenement was de Nederlandse gebarentaal de voertaal.
De laatste lijkt iets vlotter.
:grinning:

Hoi @Ludo Dankjewel voor je aanvulling! Ik heb het lidwoord toegevoegd.

Nieuwe foute zinnen:

• Daar staat vast welweer een files overweg.
  • Laten we nu met een verrekken.
  • Ik heb bang dat wie anders telaat op het treinstadion zullen aan komen.
  • Zo, heb jij bang? - Hebt je weer last voor verlatingsangst?
  • Je moed toch noch wat geduld hebben, ik ben nog lang niet af.
  • Gaat je maar vast de auto in de bagage zitten.

Mijn suggestie voor de eerste zin:

Daar, bij de overweg, staan ze wel weer vast in de file.

Dat is een goede oplossing voor de verbetering van de eerste “kromme” zin. :smiley:
Er zijn meerdere mogelijkheden:

• Daar, bij de overweg, staan ze vast wel weer in de file.
  • Daar, bij de overweg, staat vast wel weer een file.
  • Daar, bij de overweg, staan vast wel weer files.
    en nog enige variaties.
    De zin die ik had verzonnen was:
  • Er staat vast wel weer een file op de weg.