Diskussionsforum Niederländisch für Deutsche – Deutsch für Niederländer

Woorden raden 2 tot 7

Wij zijn vast dol op je verhalen over de oorlog en zo. :wink:

Nee werkelijk, het is ook goed zulke moeilijke woorden te fragen. Het is een goede oefening.

Het nieuwe woord is blijkbaar eenvoudiger: (6) O _ _ _ _ _

vraag leon-art

hersenstorm of hersensstorm

@Toetje Wat leuk dat je dat schreef…
Door de opmerking van Gabi viel me op dat TAFELLA een samengesteld woord is en dat is niet toegestaan.
Deze ronde was een goede oefening maar, hij is ongeldig.
Andermaal moet ik door het stof en mijn excuses aanbieden aan allen die hebben moeten lijden van mijn onhandigheid. :sob:

Het nieuwe woord?: OVERAL

Nou, ik denk dat daar de regels een beetje verandert moeten worden. Bij een woordenlengte t/m zeven komen altijd zamengestelde woorden boven water. De laatste woorden waren b.v.:
tafzijde
tapbier
takwerk
tandpijn
talloos
handvat
houtrot

enz., enz.

Er zijn weinig puure woorden en het word moeilijk alleen deze weg te filtern. Dus, de tafella is toegestan, de ta-fella niet :wink:

Het nieuwe woord is overal en nergens. ( mijn nieuwe favoriete woord is nu alomtegenwoordig) De antwoord is ergens daarbuiten…
O _ _ _ _ _

Beste Freyja, ik vrees het woord “hersenstorm” bestaat niet, evenzo het duitse “Gehirnsturm”. Ik wilde alleen maar het engelse “brainstorming” vermijden.
Mea culpa, mea culpa,

Hoi leon-art,
Mee eens, ik stel voor om het verbod: “Woorden die zijn samengesteld” te wijzigen in “Woorden met een koppelteken”.

(6) O _ _ _ _ _ => OMTRENT?

die regel kan ik graag aanpassen.

Omtrent is alleen nabij, heeft ook 7 letters !
Desalniettemin:
O M _ _ E _

pardon, 'k had omtrek bedoeld
Nu dan maar OMTREK

Er is niets veranderd.

O M _ _ E _

Zou het OMKEER zijn?

Terug in het jaar 74 ? nee hoor

O M _ _ E _

Vandaag liever oliebollen dan een
O M E L E T

Traditie gaat voor, hier meestal raclette of fondue

O M _ _ E _

leon-art

In het van Dale pocket heb ik nu tenminste het werkwoord " brainstormen" (brainstormde, h gebrainstormd) gevonden > (onvoorbereid) een problem van alle kanten bespreken :grinning:

Ik ben ervan overtuigt dat het engelse woord ook in Nederland gebruikt word. Alleen is er geen vertaling voor, net als in het duits. Het is dus een leenwoord.

Correct! Brainstormen wordt in Nederland gebruikt. Ik zou hier ook echt geen alternatief en/of Nederlandse vertaling voor weten.

We kunnen ons (desgewenst/desnoods) behelpen met: “ideeën spuien”
:hushed:

Nou, dan laat maar de ideeën spuien voor

O M _ _ E _

Bedoel je misschien de OMROEP?

Ja natuurlijk, die bedoel ik!
Alomtegenwoordig

@Birgit, jij bent aan de beurt