Diskussionsforum Niederländisch für Deutsche – Deutsch für Niederländer

🇳🇱 Wat schiet jou te binnen bij.... ?

zwarte band

Het hoogste goed

het hedonisme

Pluk de dag

Carpe diem :slight_smile:

rosa rosae rosae rosam :hushed:

rijtjes leren

niet stampen? :smiley:

Ik ken de uitdrukking van @Laila “rijtjes stampen”.

Stampen kan ook, Andrea. Er is wel een verschil tussen de beiden vormen. Misschien leuk voor een apart thema?

Hihi, leuk dat je dat onthouden hebt! Sorry, ik ben nu erg druk, maar ik probeer toch af en toe nog even te kijken.

Stampen in verbinding met iets uit je hoofd leren heb ik nog nooit gehoord. Eveneens in geen woordenboek of encyclopedie te vinden.

Wat mij nu te binnen schiet is “stamppot”.

Kijk hier:

https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/stampen
punt 2 :slight_smile:

Binnen of in?

Wat mij nu te binnen schiet is “stamppot”.

de HEMA-worst :wink:

Aha, van Dale weer, die hebben ook veel Vlaamse begrippen in hun boeken staan, daarom boycot ik deze dikke van Dale.
Stampen zegt me wel wat en natuurlijk weet ik wat ze daarmee bedoelen, maar ik zou dat nooit als vertaling gebruiken.
Ik zou “blokken” schrijven.

Boerenkool

De vorst

schaatsen

het vet.

na de winter kunnen de schaatsen weer in het vet zodat ze niet gaan roesten. Ze worden dan met een beetje zuurvrije vaseline ingewreven.

voor Hans, blokken of stampen.

Er worden nog steedjes rijtjes en woorden gestampt. Ook wordt er nog steeds voor een examen geblokt. In iedergeval bij ons thuis.

de olijfolie

Inderdaad! Stampen wordt nog steeds gebruikt en ik pas midden 20 dus voor mij is de middelbare school nog geen eens heel lang geleden. Maar aan de universiteit werd het ook wel gebruikt.

De pan

de pannenkoek