Waar ben ik?

Ja, wij vieren hier de Alemannische Fasnacht, het is dus het landje met de drie leeuwen in het wapen.
Een leuke spreuk van officiële kant: Wir können alles. Außer Hochdeutsch

Ha, das wollte ich gerade fragen, ob es eine Hochburg der alemannischen Fasnet ist und dann schreibst du es. :smiley:

http://www.reisefuehrer-deutschland.de/baden-wuerttemberg/schwarzwald/allgemein/alemannische-fasnet-im-schwarzwald.htm

So leicht ist es nun auch wieder nicht, denn es gibt mehrere Zentren der alemannischen Fasnacht :crazy_face:

Weiß ich. :slight_smile:

Awel, dan is het ook geen gewoon kerk…

Maar vraag mij niet wat het verschil tussen een Münster en een gewone kerk is…

Een Münster is geen parochiekerk, maar een deel van het klooster.
Bijvoorbeeld: het Ulmer Münster

Dat is zeker geldig in het noorden, maar hier in het zuiden hebben wij een Münster zonder klooster…

Is het in een stad met veel studenten en veel fietsen?

Dit heeft niets te maken met het noorden en het zuiden en oorspronkelijk was het een kerk die geen parochiekerk was.

Het is afgeleid van het Griekse / Latijnse leenwoord monasterium, „Kloster“.

Aber eigentlich wollte ich weiter raten. :wink:

Und guten badischen Wein?

Am Kaiserstuhl?

Oh, ik wist niet dat er een klooster bij het Ulmer Münster is. Weet wat geleerd ! Het Ulmer Münster heeft de
hoogste kerktoren, maar niet zo ver hier vandaan is de hoogste wijnberg van Duitsland.

Dit was eigenlijk ironisch bedoeld. Ik wou zeggen: daar heb ik geen verstand van.

Nee het is niet de Kaiserstuhl. Je moet een heel stuk de Rijn op. En dat beetje water in de rijn telt niet.

Dit is geen universiteitsstad, Freyja. Die universiteitsstad is niet ver weg, je kunt er met de trein heen zonder overstappen.

En we zijn hier in Baden. Daar leggen sommige mensen wel de nadruk op.

Korte samenvatting:

Het is een stad in Baden aan de Bovenrijn en een bolwerk van het Alemannische fasnet.
Het is geen universiteitsstad, maar je kunt deze wel met de trein zonder overstappen bereiken.
Het is niet aan de voet van de Kaiserstuhl gelegen.
In het restaurant staan ook “zoetwatervissen” op het menu.

Dit hoort er ook nog bij…
Sorry, maar nu ga ik slapen. 5 minuutjes nog. Morgen gaat het weer verder.

Rastatt?

Daarmee bedoelde ik dat er véél meer water hier is dan in de rivier zodat de grootste diepte 250 meter bereikt. De Rijn staat in een intieme verbinding hiermee.
En de Rijn begint niet in Basel, waar in 1356 een zware aardbeving plaats vond. Je komt ook nog aan een atoomcentrale voorbij. Deze staat niet in de Europese Gemeenschap. Je kunt de Rijn noch een stuk verder tegen de stroom op paddelen. De Rijn heet hier Hochrhein. Tenslotte kun je niet verder. Dan moet je te voet verder door het buitenland.
Als je weer in Duitsland bent is het niet meer zo ver. Dan kun je ook weer verder paddelen of met de boot samen met vele andere Toeristen. Je kan het hele stuk ook met de trein bereizen met steeds wisselende uitzichten op de rivier en het grote water.

Hallo Hans, je mag gerust tegen de stroom zwemmen. Maar het is wel een beetje ver vanaf Rastatt.

Het is niet de Bovenrijn. Zie ook mijn latere hulpjes vanaf jouw samenvatting.