Niederländische Kryptogramme

Nee, helaas niet. Ik kende deze zin.

Weet je ook of er in Amsterdam een emmer met Duitse klinkende munten staat? (8 letters)

Ik heb er al over nagedacht, maar ik weet het niet. Dus ik heb al een idee, maar ik weet zeker dat de oplossing niet klopt.

Ach Andrea, sorry, ik ben vergeten het aantal letters op te geven. Het gezochte woord heeft acht letters.
Ik denk dat het voor jou toch wel een “makkie” (een simpele puzzel) is :face_with_raised_eyebrow:

Voor Ludo

Hoi Ludo,

Je cryptos zijn nooit een kindspel geweest behalve je laatste ra-ra-ratje;)

Maar ik denk dat het beter is als de crypto’s niet zo eenvoudig zijn. Ik vond je crypto’s goed in het leren van het vocabulaire, wat erg saai is. (vooral met het technische vocabulaire, vakwoordenschat).

Omdat het leren van deze vocabulaire erg saai was, leerde ik en tussendoor heb ik altijd mijn ideeën voor je crypto opgeschreven. Daarom denk ik dat het niet erg is als mijn eerste idee niet de juiste is. :slight_smile:

Groetjes,
Andrea

Voor Andrea

Ha Andrea,
Nee, mijn cryptogrammen zijn niet bedoeld als “kinderspel”, (maar geniale of ervaren puzzelaars, zullen er weinig of geen moeite mee hebben.) Wel probeer ik er iets “leerzaams” (lehrreich) in te stoppen.

Je slaat de spijker op de kop (Du triffs den Nagel auf den Kopf): het oplosen van crypto’s is een goede manier om nieuwe woorden te leren kennen. Je leert ze gemakkelijker in een context. Bij crypto’s leer je ook goed te letten op meerdere betekenissen van woorden.

Prima dat je reageert als je ideeën hebt over mogelijke oplossingen. Als er op een opgave een tijdje niemand een reactie geeft, dan lijkt het alsof er niemand een oplossing zoekt.

Dat je zo op plezierige wijze met Nederlands bezig bent, vind ik leuk.

Hoi Ludo,

Voordat je denkt dat niemand nadenkt over je mooie crypto, zal ik mijn idee opschrijven.

Mijn eerste idee was, toen je het aantal letters nog niet had ingevoerd, het woord: munttoren.

Ik wilde al schrijven: Nee, geen emmer maar een toren.

De munttoren bevindt zich in A’dam en de Duitsers hebben toch liever contant geld op zak.
Dus ik denk dat het zogenaamde “pinnen” goed en praktisch is.

Maar het past niet. Het is een letter te veel.
Maar als ik het Duitse woord zou nemen, dan zou het passen. :wink:

Dus is mijn poging: Münzturm :wink: (Maar ik ben er zeker van dat je een Nederlands woord zoekt.)

Hoi Andrea,
Je hebt al een deel van de oplossing gevonden, (hoe dat kan is me een raadsel.)
Maar het woord “munt” wordt al in de opgave genoemd, dan is het voor de oplossing niet meer te gebruiken.
(Er bestaan wel enkele Duitse vertalingen maar die hebben meer dan 8 letters.)
Je komt er vast wel uit. (=Het zal je vast wel lukken.)
Succes!

Taaltips
  • zich gedachten maakt om =. nadenkt over
    -als je het aantal letters nog niet hebt ingevoerd => toen je het aantal nog niet had
    -contant geld in de zak.=> “contant geld op zak” is ook goed.
    -pogging (tikfoutje) => poging

Hoi Ludo,
Ook voor mij is het heel moeilijk. Ik denk er ook al sinds dagen over na …

Hoi @VerenaE
Het moet natuurlijk geen obsessie (Zwangsstörung) worden.
Een tip: Als je in een opgave van een cryptogram iets staat zoals “horen” dan moet je letten op de klank van een woord, niet hoe het is geschreven.
Succes!

Dat is leuk om te horen, maar helaas weet ik niet wat je precies bedoelt.

Nog een gedachte: emmer -> aker -> eikel (De eikel was vaak op Duitse munten.)
Jouw vraag was, of er in Amsterdam een emmer met Duitse klinkende munten staat.
Daarom denk ik dat het woord aker in het gezochte woord zit.

Laat de emmer maar even staan, er is nog een ander woord voor maar dat is lastig te vinden.
Tip: Als je in een opgave van een cryptogram iets staat zoals “horen” dan moet je letten op de klank van een woord, niet hoe het is geschreven.
En omgekeerd: als er staat “zo te zien” of “zo te lezen”, let er dan op hoe het is geschreven, niet hoe je het uitspreekt.
Voorbeeld: De haas van vader kun je schrijven als: “pa’s haas” maar je hoort “paashaas” (Osterhase).
Of In dat land hoor je eerst “vader en dan moeder”, eerst “pa dan ma” => Panama.

Hoi Ludo,
Ik heb nog een ander idee.

Een duit is een oude munt van koper. Ze waren vroeger in Nederland en in Duitsland. Misschien heeft je crypto daar iets mee te maken?

Misschien staat er geen emmer, maar een zakje met Duitse munten? Vanwege een duit in het zakje doen?
(Hm, oude munten in een zakje = duiten?)

Andrea, Probeer ook eens wat een verzamelnaam (Sammelbegriff) aan mogelijkheden oplevert.

Voor Ludo

Beste Ludo,
Voor Duitsers zijn Nederlandse crypto’s echt moeilijk. Jouw crypto “karrenvracht” bv. heb ik toevallig gevonden.

Je zei dat ik al een deel van de oplossing heb gevonden. Helaas, ik heb geen idee wat je precies bedoelt. Het zou leuk zijn als je zou kunnen zeggen wat precies goed was. Dank je wel.

Ik kan me ook voorstellen dat je denkt als een Nederlander. Ja, zeg, dat is zo duidelijk … Maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen.

Als je zou kunnen zeggen wat juist was, dan zou we ermee door kunnen gaan.

Groet,
Andrea

PS: Even in het Duits. Beim crypto muss man ohnehin um die Ecke denken. Wir müssen noch unsere Gedanken ins Niederländische übertragen. ihr habt aber teilweise andere Redensarten “gezegde” für eine Sache, das kommt auch noch hinzu. @VerenaE und auch ich, wir haben schon verschiedenen Ansätze probiert, wissen aber leider nicht, welche Überlegungen richtig waren. :slight_smile:

Dat was erg mooi gevonden!
Een kerktoren in Amsterdam kreeg na de bouw al gauw een bijnaam.

Natuurlijk, nu zijn jouw hints voor mij duidelijk. Ik heb ook de emmer gevonden. Ik denk dat ik de oplossing heb. :slight_smile:

In het geval dat anderen erover willen nadenken, zal ik de oplossing verborgen schrijven.

Kolenkit

Link

https://nl.wikipedia.org/wiki/Opstandingskerk_(Amsterdam)

Ja, precies

Na jouw laatste hint, @Ludo, was het gemakkelijk de oplossing te vinden

Kolen - Das ist klar: Kohle/Geld
Kit - große Kanne, Krug

Kolenkit

220px-Kolenkit1

Deze kerktoren lijkt op een ‘Kohlenschütte’

Ja dat is 'm.
Achteraf gezien: eenvoudig? Of toch te moeilijk?.