Hoi, mijn naam is … Wat ben ik van beroep?

Tijd voor een nieuwe hint:

Ik ben er vrij zeker van dat Kete Bal uit Norg in Utrecht heeft gestudeerd. :slight_smile:

Is het iets met groente??

Nee, niets met groente. :slight_smile:

Overigens bestaat dit beroep ook in het Duits, maar daar heeft hij 19 of 21 letters.
Eenentwintig letters als het beroep wordt uitgeoefend door een vrouw, omdat je “in” moet toevoegen.

Maar zowel in het Duits als in het Nederlands beginnen beide beroepen met dezelfde letter.

Kete’s vriendin uit Duitsland Dr. Änne Gobelt uit Remscheid heeft inderdaad hetzelfde beroep. :grinning:

Maar ik denk dat het beroep in het Nederlands gemakkeliker is te vinden, toch? :joy:

Ik heb een idee wat de beroep in het Duits is maar ik ken de vertaling in het Nederlands niet.

Klopt het dat mensen met een handicap de hulp van Kete Bal nodig hebben?

Ik denk dat Kete Bal een gebarentolk is. Ik vind de vertaling heel moeilijk

Dat klopt wel, Selene. :slight_smile:

Ik denk dat Kete Bal een gebarentolk is.

Super, Selene :+1:. Ja, Kete Bal uit Norg is van beroep gebarentolk.

Jij bent aan de beurt. :slight_smile:

Je kunt schrijven:
Hoi, mijn naam is … Wat ben ik van beroep.

Maar je kunt ook schrijven:
Hallo, ich bin … Was ist mein Beruf? (Dann raten alle, wie der Beruf auf Deutsch heißt.)

Voor @Peter1 en @Ludo

Was het echt zo moeilijk, Peter en Ludo? Maar wanneer ik aan je cryptogram denk, Ludo, met de “Bossche bol” …:grinning:. Achteraf, was het voor mij duidelijk. Ik vind je crypto’s erg leuk, Ludo.

Even denken.

Hoi, mijn naam is Gerder Vierrozen. Wat ben ik van beroep?

Ik weet niet waarom, maar dit raadsel heb ik zonder hulp meteen kunnen oplossen.

Gerder Vierrozen is dierenverzorger. :zebra: :elephant: :rhinoceros: :hedgehog: :giraffe:

Misschien is mijn naam voldoende hulp. :smile: Jij bent aan de buurt.

:rofl::joy:.

Een beroep is nog niet geraden.

Meisje
Goeden avond, beste mensen, mijn naam is Sur Segrei en ik werk in Amsterdam.

Misschien heb je een idee, @VerenaE ?

Dan zou het spel weer “rundlaufen” 1) omdat je sowieso aan de beurt bent.

1. wat is “rundlaufen” in het Nederlands? Ik bedoel in de zin van “Es läuft rund”.

Ja Ringstaartmaki, het is voor mensen met een gehoorprobleem van groot belang, spijtig genoeg is de gebarentaal “Gebärdensprache” niet internationaal. Wellicht zal de techniek een betere oplossing bieden.

Ik denk dat je met “rondlopen” bedoelt “dan is de kring weer rond, of gesloten”, of " Dan is het kringetje weer rond." (In Nederland zijn we dol op verkleinwoorden.)

Een “gebarentolk” :hushed::hushed:
Gelukkig dat Ringstaartmaki de oplossing heeft gebracht zodat ik niet langer in vertwijfeling hoef te verkeren. Niettemin was het een prima opgave.

@Ludo Die opgave was voor Duitsers heel moeilijk. Ik zou de oplossing zonder Änne Gobelt en een woordenboek nooit geweten hebben.

Dank je voor de taaltip, Ralf. gecorrigeerd

Taaltip voor Ringstaartmaki

Nou, Ringstaartmaki, troost je, niet alleen voor Duitsers, ook voor Nederlandstaligen was de “gebarentolk” erg moeilijk te vinden. Het beroep is zeldzaam en de letters erg door elkaar gehaald. (Vooral dat “tolk” heeft het voor mij moeilijk gemaakt doordat veel namen van beroepen eindigen op “-er”: bakker, lasser, schilder etc.)
Al met al een mooie puzzel.

Ja, Andrea, het was een puzzel voor de hoogste moeilijkheidsgraad (“Schwie­rig­keits­grad”), erg lastig om op te lossen. Prima. Het beroep is vrij onbekend en de letters prima door elkaar gehaald. Vooral was de laatste lettergreep “tolk” een verrassing, meestal eindigt een beroepsnaam namelijk op “-er”, “-eur” of “tor”. De volgorde van de letter was goed gekozen, nergens was een stukje van de oplossing te zien, met één uitzondering: de combinatie “-ba-” staat op dezelfde plaats in de oplossing. Maar ondanks alles kon ik de oplossing niet vinden. Nou ja, zoals altijd: achteraf lijkt het zo gemakkelijk.
Wat leuk dat je die “Bossche bol” nog even noemt, ik heb er wel weer trek in … het verzinnen van een crypto bedoel ik.

Ik weet de oplossing. Sur Segrei is een regisseur

Ben ik aan de buurt of is @VerenaE aan de buurt? (Sur Segrei is “ouder” dan Gerder Vierrozen)

Jij mag graag het nieuwe raadsel bedenken! :grinning: