Diskussionsforum Niederländisch für Deutsche – Deutsch für Niederländer

Finde die Fehler im niederländischen Satz (für Anfänger)

anfänger

Voor Ludo:

Ah, okay. :slight_smile: Bei dieser Sache war ich mir auch nicht sicher, aber jetzt weiß ich es.

Mijn oplossing:

Vandaag is het (of: het is?) oudejaarsdag, de laatste dag van het jaar 2018. We eten oliebollen en appelflappen, we vieren feest en om 12 uur ‘s nachts vuren we vuurwerk af.

Ludo

Ja, ik heb plezier in het leren op het forum met de verschillende mensen, hoewel het een echte uitdaging is. Maar het zal nog tijd kosten om op competente wijze deel te nemen bijvoorbeeld aan een discussie in het echte leven".

Commentaar

Vandaag is het (of: het is ?)[1] oudejaarsdag , de laatste dag van het jaar 2018. We eten oliebollen en appelflappen , we vieren feest en om 12 uur ‘s nachts vuren[2] we vuurwerk af.

Gelukkig nieuwjaar Bettina,
Je begint het nieuwe jaar heel goed.
[1] Er zijn twee mogelijkheden: “Vandaag is het …” of “Het is vandaag …” (weinig verschil)
[2] “Vuurwerk afvuren” Dat “vu vu” klinkt niet mooi, daarom liever “We steken vuurwerk af.”
:smiley:

Hoi Ludo,

Ik wens je ook en gelukkig nieuwjaar :smiley: en dank je voor jouw uitleg.

Wie vindt de fouten?

• Ene stevige man stapte uit het groepie mensen naar voor, en vroeg: "Wat kan ik mee helpen? "

Mijn voorstel:

Een stevige man stapte uit het groepje mensen naar voren en vroeg: "Waarmee kan ik helpen? "

Commentaar voor Birgit

Dat is heel goed Birgit. En snel ook.
Bij “Wat kan ik mee helpen?” had ik gedacht aan “Waar kan ik mee helpen?” maar jouw oplossing ook correct.
:grinning:

oplossing Bettina

Een stevige man stapte uit het groepje mensen naar voor, en vroeg: "Wat kan ik mee helpen? "

Commentaar voor Bettina

Heel goed Bettina, maar er zijn nog twee verbeteringen mogelijk:
Naar voor:
Na het woord “naar” wordt “voor” “voren”: naar voren.
Bij “achter” is dat ook zo: “naar achteren”.
Wat kan ik mee helpen?
Mogelijk zijn:

• Wat kan ik doen? (Wat kan ik voor u doen?)
  • Waar kan ik mee helpen? (Waar kan ik u mee helpen?)
  • Waarmee kan ik helpen? (Waarmee kan ik u helpen?)

Bedankt Ludo.

Ik moet na het woord “naar” altijd -en toevoegen. Is dat juist?

Voor Bettina

Goed dat je dat vraagt.
Ik denk dat het alleen zo is bij “voor” en bij “achter.” [1]
Ga je vooruit (in een voorwaartse richting) dan ga je naar voren.
Ga je achteruit (in een achterwaarts richting) dan ga je naar achteren.
Maar we gaan gewoon naar links, naar rechts, naar boven of naar beneden.
PS
[1] Het schoot me nog te binnen dat het ook bij “onder” zo is: “naar onderen.”

oplossing Freyja

Een stevige man stapte uit het groepje mensen naar voren en vroeg: Waarmee kan ik helpen?
Ik weet niet of ik de vraag in de tekst correct interpreteer zonder de verbinding te kennen

Commentaar voor Freyja

Uitstekend, 100 % goed
De zin was nog een vervolg van een verhaaltje dat begon met:

Maar zonder de context heb je het toch goed gedaan.

vraag voor Ludo

Maar, Ludo, gezien dat je de regel als vervolg beschouwt, zou je dan niet beter moeten vragen: Meneer, heeft u (ergens mee) hulp nodig? Of: Kan ik u helpen? (De andere vraag is Meer een vraag van een verkoper aan een klant. Tenminste voor mij…)

.

Antwoord aan Toetje

Oh, dat is wel een aardige opmerking Gabi.
De context is wat onduidelijk geworden, ik had beter kunnen zeggen dat de laatste zin eigenlijk een vervolg was op:

• Eén stevige kerel kwam naar de kring van toeschouwers.
    Hij deedt zijn armen over elkaar, en zij: “Ik zoek nog een vrijwilliger.”
    “Jemand die zelfs voor de duivel niet bang is”

De vraag “Waar kan ik mee helpen?” of “Waarmee kan ik u helpen?” is dan wel goed.

Als het duidelijk is dat iemand hulp kan gebruiken maar er niet om vraagt, dan zijn de gebruikelijke vragen: “Heeft u hulp nodig?” of “Kan ik u helpen?” (inderdaad “de standaardvraag van de winkelbediende” :slightly_smiling_face:)

Wie vindt de fouten?

• De mann met het gekreuste arme was blei dat er iemand was die hem wilde helepen.

oplossing Freyja

De man met de gekruiste armen was blij dat er iemand was die hem wilde helpen.

Commentaar voor Freyja

Helemaal goed

voor Ludo

Je bent een goede leraar en hebt een idee van wat ik al kan doen.( leisten= tot stand brengen)