Diskussionsforum Niederländisch für Deutsche – Deutsch für Niederländer

Finde die Fehler im niederländischen Satz (für Anfänger)

anfänger

Wie vindt de twee fouten in de volgende zin:

• Hij deedt zijn armen over elkaar, en zij: “Ik zoek nog een vrijwilliger.”

Mijn oplossing:

Goedemorgen Bettina,
Eén van de twee fouten heb je alvast gevonden: zij moest zijn zei.
(zeggen, ik zeg, ik zei, ik heb gezegd)
Er is nog een fout te vinden.
:grinning:

Mijn oplossing:

• Hij deed zijn armen over elkaar, en zei: “Ik zoek nog een vrijwilliger.”

Goedemorgen Freyja,
Goed gezien. nu is ook de tweede fout “boven water.”:slightly_smiling_face:"

Wie vindt de fout in de volgende zin:

• “Jemand die zelfs voor de duivel niet bang is”

Mijn oplossing:

• Iemand die zelfs voor de duivel niet bang is”

Ik ben het eens met de oplossing van Bettina en stel voor oplossingen met een blauwe spoiler te schrijven, zodat de andere de oplossing niet ziet.

@Goedin2018 Dat is een goede idee, maar kan je me sagen hoe dat werkt?

Das schreibe ich auf Deutsch. Wenn du antworten möchtest, siehst du oben im Menü rechts neben dem Smilie einen zackigen Kreis. Den klickst du an und klickst dann wieder auf „ blur spoiler. Dann ist die Schrift milchig verdeckt und erst zu sehen, wenn man bewusst draufklickt.

Zoek de fout(en)!

Het lukte mij niet. Het was voor mij te moeiluk.

Hallo Laila,

ik denk dat je bedoelt hoe de blur spoiler werkt. Als het zo is, het werkt zo:

als je op het tandrad in het menu van het schriftveld klikt, zie je volgende zin (tussen de haakjes met het woord spoiler) nadat je op Blur Spoiler hebt geklikkt (zo als Freya boven al heeft geschreven).

[s….]This text will be blurred[/s……]

Vervang de tekst This text will be blurred (alleen maar deze tekst. Let op: de haakjes en het woord spoiler mogen er niet weggehaald worden, anders werkt het niet) door jouw tekst. Nu zie je ineens in het veld aan de rechter kant een waas waaronder jouw zin verscholen is. Nu kan je hem met de muiscursor aanklikken en hem ook lezen.

Hallo Ralf. Sorry, ik was misschien niet duidelijk. Maar dit was eigenlijk de zin met de fout(en) die jullie moeten vinden. :smiley:

Als je het zo zegt, Laila. Nu zie ik het ook. Ik had het haast gedacht dat het niet over de Blur Spoiler zou gaan… Maar ik had het niet als de zin met de fout geinterpeteerd omdat ik alleen een verbinding naar Freya’s tekst zag. Dat paste erg goed bij elkaar. Hoewel de fout wel onmiskenbaar is. Dus, eerst denken, dan doen. Dat moet dan ook mijn goed voornemen zijn voor het nieuwe jaar. :smiley:

Soms is het leven wel moeilijk. :unamused:

Inderdaad, dat was de fout! Wel bekend voor het uitleggen van hoe die functie werkt.

Wie vindt de fout in de volgende zin:

• Water kan je schenken uit een water kan.

Oplossing Freyja

Water kan je schenken uit een waterkan.
Ik overwoog “kan” van “kunt”. Wordt “kan” eerder gebruikt voor “u”?

Mijn oplossing:

Water kunt je schenken uit een water kan.

Hoi Bettina,
Dat is helaas niet de fout. :cold_sweat:

Tip

Er moet iets worden verwijderd

Hoi Freyja, je hebt de fout gevonden.

Taaltiip

Alleen bij U, jij en je is "kunt of “kan” mogelijk. (Beide zijn gelijkwaardig maar “kan” is wat minder gangbaar geworden.)
https://nl.wiktionary.org/wiki/kunnen/vervoeging

Bedankt voor de uitleg Ludo.Dan zal ik nu “kunt” gebruiken als er is ‘beter’ gangbaar.