Ashim übt: Brief aan de gemeente

halb_fortgeschritten

Geachte heer of mevrouw,

Ik schrijf deze brief om bezwaar te maken tegen het kappen van de bomen in mijn buurt. Ik kan begrijpen als de buren willen meer licht in hun woning hebben. Maar voor dit, is het niet nodig de hele bomen te kappen. De bomen kunnen ook deels gekapt worden.

De bomen bieden de kinderen in de buurt vogels, bloemen en de seizoenen te kijken en waar te nemen. Ook met de stijgende luchtvervuiling, hulpen de bomen voor een schoon lucht in de buurt. Ik hoop dat uw en de bewoners kunnen erover weer nadenken.

Dankuwel voor uw geduld om mijn brief te lezen.

Met vriendelijke groeten,
Ashim

Ik hoop dat iemand deze tekst kun verbeteren.

Geachte heer of mevrouw,

Deze brief schrijf ik u om bezwaar te maken tegen het kappen van de bomen in mijn buurt. Het is mij duidelijk dat er buren zijn die meer licht in hun woning willen hebben. Maar hiervoor is het niet nodig om de hele bomen te kappen. Het terugsnoeien van de bomen is ook een optie.

De bomen zijn zeer waardevol voor de buurt; zo is het mogelijk voor kinderen om de verandering van de natuur gedurende de seizoenen waar te nemen. Buiten dat de bomen plaats bieden voor extra vogels in de buurt zorgen ze voor een schonere lucht.

Ik hoop dan ook dat u en de betreffende buren er nogmaals over na kunnen denken.

Met vriendelijke groeten,

** Ik probeer later nog iets uitgebreider te reageren **

Hoi @ashimgiyanani,

Leuke tekst, maar zoals ik het zie, heb je al een oefenhoekje.
Daar kun je dan doorlopend nieuwe tekstjes posten en laten verbeteren. :slight_smile:

Groetjes,
Andrea

Ik heb ook nog een suggestie. Sorry, misschien bemoei ik me er nu te veel mee en wilde je dit ook nog toevoegen.

Onderstaande zin werd verbeterd, maar deze zin in principe correct. Het is alleen beleefder om de zin niet met “ik” te beginnen.

Nog een suggestie met betrekking tot deze zin:

Je zou de zin ook als volgt kunnen verbeteren, zodat de verbeterde zin dichter bij de oorspronkelijke zin blijft.

Onderstaande zin was overigens grammaticaal gezien ook al goed. :slight_smile:

Ik snap dat sommige zinnen als ze worden aangepast misschien iets mooier klinken. Mij lijkt het echter in eerste instantie vooral belangrijk dat de grammatica en de inhoud kloppen en dat je de zinnen ook kunt begrijpen. Naar mijn mening waren deze oorspronkelijke zinnen al duidelijk genoeg.

Goed gedaan!